27.04.2020
Ugniatamy i lepimy – dobrze się bawimy,
paluszkami pracujemy i rączki ćwiczymy…
Zabawa ciastoliną, masą solną, czy plasteliną jest doskonałym treningiem dla małych rączek. Dziecko lepiąc i ugniatając różne masy wzmacnia i uelastycznia mięśnie oraz stawy dłoni i palców, uczy się dostosowywać ich siłę do oporu, jakie stwarza tworzywo. Dzięki temu w przyszłości łatwiej będzie mu dopasować nacisk i kierunek ruchów kredki, czy długopisu podczas rysowania, czy pisania. Ale przede wszystkim zabawa masami, które można formować i przekształcać daje wiele ciekawych doznań sensorycznych i jest okazją do rozwijania kreatywności i poczucia sprawstwa. Malec może zrobić z ciastoliną cokolwiek tylko chce i każdy jego pomysł będzie dobry. Najważniejsze jest samo działanie, nie tylko efekt!
Przedstawiamy kilka przepisów na masy plastyczne do lepienia, które można wykonać w domu razem z dzieckiem. Wspólne mieszanie składników może być dla niego równie dużą frajdą, jak sama zabawa gotowym tworzywem.
•Masa solna
Potrzebne składniki:
- 1 szklanka mąki,
- ½ szklanki soli kuchennej,
- ¼ szklanki mąki ziemniaczanej,
- ½ lub nieco więcej szklanki zimnej wody.
Mieszamy wszystkie sypkie składniki i dodajemy stopniowo zimną wodę. Zagniatamy ciasto o konsystencji miękkiej plasteliny.
•Ciastolina bezglutenowa
( dla dzieci z celiakią, nietolerancją lub alergią na gluten)
Potrzebne składniki:
- 1 szklanka mąki bezglutenowej (koncentrat uniwersalny lub wybraną mąkę ryżową, kukurydzianą, dyniową, owsianą można połączyć ze skrobią kukurydzianą w proporcji 1:1 ),
- ½ szklanki soli drobnoziarnistej,
- 1 łyżka oleju,
- 1 łyżka bezglutenowego proszku do pieczenia,
- ½ szklanki chłodnej wody, opcjonalnie barwnik spożywczy, aromat do ciast lub kilka kropli olejku zapachowego (ostrożnie u dzieci alergicznych!).
Wszystkie składniki umieszczamy w garnku i podgrzewając na małym ogniu cały czas mieszamy, aż powstanie zwarta bryła oddzielająca się od dna. Gdy lekko przestygnie, wyciągamy i całość zagniatamy.
Jeśli dziecko nie jest na diecie bezglutenowej w przepisie można użyć mąki pszennej.
•Mąkolina („mokry piasek”)
Potrzebne składniki:
- 4 szklanki mąki,
- 1/2 szklanki oleju.
Mieszamy razem składniki, powstaje masa przypominająca konsystencją piasek. Można z niej lepić kule, robić babki używając foremek do piasku.
Tak powstałymi masami do lepienia można bawić się w bardzo różnorodny sposób w zależności od wieku i możliwości naszych pociech:
- eksperymentowanie: ugniatanie, rozdzieranie, zgniatanie, wałkowanie,
- lepienie, toczenie prostych form takich jak: kula, wałeczek, placuszek, próby ich przekształcania,
- lepienie figurek przez scalanie prostych form,
- wykrawanie foremkami,
- odciskanie faktur,
- krojenie plastikowym lub drewnianym nożem, cięcie plastikowymi nożyczkami,
- rzeźbienie z jednej bryły przy użyciu dłutek i szpatułek
- tworzenie reliefów patyczkiem na wylepionej cienką warstwą masy tekturce
- oblepianie ,,stelaży”, np. słoiczków, pudełek, rolek po papierze toaletowym itp.
Dziecku, które ma pierwsze doświadczenia z masą do lepienia, pozwólmy poeksperymentować, poklepać, pognieść, porozrywać, poturlać bryłę po stole, porobić w niej dziurki paluszkami…
Podczas zabawy można recytować proste wierszyki. Ich rytm będzie mobilizował dłonie dzieci do regularnych ruchów. Dodatkowo, oprócz usprawniania rączek nasze pociechy będą doskonalić mowę, słuch i pamięć.
Gdy rozrywamy ciastolinę lub masę solną na kawałki lub kroimy ją plastikowym/drewnianym nożem możemy mówić:
Ciastolina ciach, ciach, ciach,
kawałeczki pach, pach, pach.
Staramy się łączyć rytm ruchów rąk z rytmem wypowiadanego wierszyka.
Gdy wałkujemy kawałek ciastoliny recytujemy:
Wałkujemy w przód i w tył, żeby wałek cienki był.
W przód i w tył, wprzód i w tył. (ze zmianami M. Bogdanowicz)
A może teraz wałeczek zwinąć w spiralkę i ulepić z niego ślimaka intonując jednocześnie wierszyk:
Ślimak, ślimak, wystaw rogi,
Dam ci sera na pierogi.
Jak nie sera, to kapusty,
Od kapusty będziesz tłusty.
Chcąc utoczyć kulkę z ciastoliny kładziemy swoją rękę na ręce dziecka i pomagamy mu kulać bryłę ciastoliny po stole mówiąc:
Taką kulę ulepimy, taka kulę utoczymy,
cha, cha,cha, cha, cha, cha,
kula…(tu wstawiamy nazwę koloru, np. żółty) kolor ma. (ze zmianami M. Bogdanowicz)
Teraz można rozgnieść kulkę na placek otwartą dłonią i skandować:
Rozgniatamy pac, pac, pac, pacek, na cieniutki placek
Mobilizując dziecko do separowania ruchów palców nakłaniamy je do robienia paluszkiem wskazującym dziurek w placuszku z ciastoliny i mówimy:
Paluszek kap, kap, kap,
robi dziurki tap, tap, tap.
Jeśli nie mamy możliwości lub ochoty samemu wykonać mas do lepienia, do powyższych aktywności z powodzeniem można użyć zwykłej ciastoliny lub plasteliny.
A tu zamieszczamy jeszcze parę inspiracji na wykorzystanie plasteliny dla nieco starszych dzieci:
Stworki z darów natury |
Stylowa biżuteria, zegarek i manicure 🙂 |
Kto zbuduje wyższą wieżę? |
A może pogramy w kapsle? |
(niech dzieci zapytają dziadków, co to za gra…)
Można pstrykać po torze narysowanym kredą na chodniku, ale można też ścigać się w domu.
Po więcej pomysłów można jeszcze zajrzeć tutaj:
Życzymy udanej zabawy!
֍ ֍ ֍ ֍ ֍
30.03.2020r
kilka zabaw na usprawnianie rączek:
Tablica manipulacyjna
Do deski/sklejki przytwierdzamy przedmioty dostępne w domu, które umożliwią dziecku manipulację. Może to być np. tunel z rolek po papierze, do którego wrzuca się piłeczkę, szczotka z szorstkim włosem, kawałek miękkiego materiału, folia bąbelkowa, świecący przedmiot uruchamiany przyciskiem, kawałek szeleszczącego materiału (np. koca termicznego), zamek błyskawiczny, pojemnik z nakrętką, dzwonek/trąbka do roweru, pokrywka do garnka z drewnianą łyżką, kołeczki, na które naciąga się gumki recepturki.
Tablica żelowa
Do woreczka strunowego wypełnionego żelem do włosów wrzucamy drobne elementy, np. cekiny, pompony koraliki. Dziecko próbuje za pomocą dłoni, palców lub wybranego jednego palca przepychać te elementy.
Zabawa pianką do golenia na tacy
Rysujemy palcem, całą dłonią, pędzlem, widelcem na tacy wypełnionej cienką warstwą pianki do golenia. Możemy obrysowywać szablony, odbijać ślady rąk, próbować odciskać przedmioty.